Minął kolejny rok transformacji polskiego systemu edukacyjnego. Reforma przyniosła propozycje nowego usytuowania historii w strukturze edukacyjnej oraz wprowadziła nowe treści. Prawdziwym wyzwaniem staje się ambitny projekt nauczania problemowego, zwłaszcza w ramach przedmiotu „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”.
Środowisko dydaktyków historii aktywnie uczestniczy w dyskusji nad nowym modelem edukacji historycznej. Toruńskie Spotkania Dydaktyczne, które przez ostatnie lata stały się forum wymiany doświadczeń dydaktyków i nauczycieli, teoretyków i praktyków, chcemy poświęcić w tym roku analizie przemian, jakie dokonują się w edukacji historycznej.
Z jednej strony interesują nas przemiany w naszej dyscyplinie – dydaktyce historii. Należy zadać pytania o kondycję tej dyscypliny oraz jej pole badawcze. Można wymienić wiele osiągnięć, ale i wiele niedostatków oraz potrzeb badań empirycznych.
Z drugiej strony przedmiotem dyskusji będzie miejsce historii w systemie edukacyjnym. Pytanie, jakie pojawia się wraz z kolejnymi etapami reformy, to pytanie o zakres tematyczny przedmiotu szkolnego - historia, a także pytanie o funkcje, jakie ten przedmiot pełnił, pełni i powinien pełnić. |