Sobota, 7 grudnia 2024
Polska jest jedynym krajem spośród najważniejszych państw Unii Europejskiej, który nie posiada na swoim terytorium reaktorów jądrowych.
Czy Twoim zdaniem Polska powinna zbudować własną elektrownię atomową?
tak
nie
> oferta szkoleniowa > toruńskie spotkania dydaktyczne > 2007
Toruńskie Spotkania Dydaktyczne - tom IV

Toruńskie Spotkania Dydaktyczne - tom IV

Muzea i archiwa w edukacji historycznej

pod red. Stanisława Roszaka i Małgorzaty Strzeleckiej
ISBN: 83-7352-145-3
Format: 172 x 237 mm
Liczba stron: 320
spis treści 
Opis książki:

Powiedzenie „do trzech razy sztuka” nie zawsze znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Cieszy to tym bardziej, kiedy odnosi się do inicjatyw wydawniczych i przedsięwzięć naukowych. Oto oddajemy w ręce Czytelnika czwarty tom „Toruńskich Spotkań Dydaktycznych” rezultat współpracy Polskiego Towarzystwa Historycznego, Zakładu Dydaktyki Historii i Wiedzy o Społeczeństwie UMK oraz Stowarzyszenia Oświatowców Polskich.

Tematyka prezentowanego tomu koncentruje się na zagadnieniach muzeów i archiwów, uwzględniając zarówno rolę i liczne funkcje instytucjonalne, jak i ich zadania edukacyjne. Z drugiej strony podjęto próbę opisu i analizy współczesnych możliwości wykorzystania potencjału edukacyjnego tych instytucji.

O tym, że istnieją sprzyjające warunki do współpracy między muzeum, archiwum a placówkami oświatowymi przekonują zarówno przemiany dokonujące się w świecie muzealników i archiwistów, jak i nowe koncepcje edukacyjne. Archiwa i muzea w społeczeństwie demokratycznym otwierają się na potrzebę bezpośredniego kontaktu człowieka z dziedzictwem duchowym i materialnym. „Pamięć” zmagazynowana dotąd w trudno dostępnych miejscach, udostępniana władzy bądź jedynie wąskim kręgom zawodowych badaczy przeszłości staje się obecnie „towarem” pożądanym przez przeciętnego odbiorcę. Dawne wąskie pojęcie edukacji archiwalnej czy muzealnej prowadzonej przez te placówki, w nowych warunkach zyskuje szerszy wymiar – edukacji kulturalnej, budującej podstawy świadomości społecznej oraz kształtującej kompetencje kulturowe odbiorcy. Dawny zwiedzający prowadzony za rękę przez wyznaczone sale, przekształca się w klienta globalnego rynku kultury, a jednocześnie świadomego uczestnika świata kultury, stawiającego własne pytania, a zatem w odbiorcę nie nastawionego na gotowe odpowiedzi i jednowymiarowy przekaz, ale na interaktywną debatę z historią. Muzea i archiwa stają przed wyzwaniem aktywnego udziału w tej debacie.

Z drugiej strony nowe tendencje w pedagogice propagują „nauczanie dla świata” zamiast dawnego modelu „edukacji o świecie”. Edukacja rozumiana jako jednokierunkowa transmisja wiedzy ustępuje miejsca metodom aktywnym, samodzielnemu poszukiwaniu rozwiązań, realizacji projektów edukacyjnych, często poza murami szkoły.
Duży wpływ na charakter współczesnej edukacji historycznej mają także przemiany w historiografii. Coraz częściej nowa historia kultury, jak też mikrohistoria wydobywają na światło dzienne zapomniane świadectwa życia codziennego zwykłych ludzi, umożliwiając odbiorcy kontakt z przeszłością zarówno w warstwie poznawczej, jak i emocjonalnej. Artefakty muzealne, dokumenty archiwalne stają się w takiej nowej perspektywie nie tylko świadectwami „obiektywnego procesu historycznego”, ale przede wszystkim ego-­dokumentami, odzwierciedlającymi emocje, rozterki, duchowe uniesienia ich twórców i odbiorców.

W zmieniających się warunkach funkcjonowania instytucji kultury, otwierających się na odbiorcę – uczestnika przemian, a także w obliczu reform edukacyjnych powstaje ogromne pole współpracy do zagospodarowania. Dziś, a z pewnością w niedalekiej przyszłości, trudno wyobrazić sobie nauczyciela i ucznia zamkniętego w murach szkolnych, jak i archiwistę czy muzealnika broniącego dostępu do ukrytych zbiorów. Kształtowanie kompetencji kulturowych uczniów, doskonalenie umiejętności kluczowych, jak np. czytanie i rozumienie tzw. tekstów kultury wymaga stałego kontaktu z muzeum, biblioteką, archiwum. Z drugiej strony odejście od tradycyjnego rozumienia „pamięci władzy” dostępnej wybrańcom i sterowanej przez urzędników nakazuje instytucjom przechowującym ślady tej „pamięci” otwarcie na świat.
W prezentowanym tomie znajdą Państwo wiele rozważań teoretycznych ukazujących potencjał wzajemnych relacji. Znajdą też Państwo konkretne studia przypadków, kiedy autorzy poddali analizie udane próby współpracy instytucji muzealnych, czy archiwalnych ze szkołą. Mam nadzieję, że kolejny IV tom „Toruńskich Spotkań Dydaktycznych” zaowocuje rozwojem współpracy muzeów, archiwów i szkół na polu edukacji historycznej, będąc inspiracją dla rozważań modelowych oraz konkretnych rozwiązań metodycznych.


dr hab. Stanisław Roszak, prof. UMK

Galeria:
Twój koszyk
0.00 zł
  • Bilingual Geography 7 - workbook

    Cena detaliczna: 40.00 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 36.00 zł
    do koszyka
  • Bilingual Geography 8 - workbook

    Cena detaliczna: 40.00 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 36.00 zł
    do koszyka
  • Dziś historia 1 - podręcznik dla klasy pierwszej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 37.78 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 34.00 zł
    do koszyka
  • Dziś historia 2 - podręcznik dla klasy drugiej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 38.89 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 35.00 zł
    do koszyka
  • Dziś historia 3 - podręcznik dla klasy trzeciej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 40.00 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 36.00 zł
    do koszyka
  • Historia i teraźniejszość - podręcznik dla klasy pierwszej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 43.33 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 39.00 zł
    do koszyka
  • Bilingual Geography 2 - workbook

    Cena detaliczna: 70.00 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 63.00 zł
    do koszyka
geografiahistoria
Kalendarz szkoleń
« grudzień 2024 »
PnWtŚrCzPtSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Copyright © SOP Oświatowiec Toruń 2024