Wtorek, 11 maja 2021
Polska jest jedynym krajem spośród najważniejszych państw Unii Europejskiej, który nie posiada na swoim terytorium reaktorów jądrowych.
Czy Twoim zdaniem Polska powinna zbudować własną elektrownię atomową?
tak
nie
> oferta szkoleniowa > toruńskie spotkania dydaktyczne > 2006
Toruńskie Spotkania Dydaktyczne - tom III

Toruńskie Spotkania Dydaktyczne - tom III

Źródła w edukacji historycznej

pod red. Stanisława Roszaka, Małgorzaty Strzeleckiej i Agnieszki Wieczorek
ISBN: 83-7352-145-3
Format: 172 x 237 mm
Liczba stron: 320
spis treści 
Opis książki:

Powrót do źródeł stał się w ostatnich latach nie tylko tematem modnym, ale przede wszystkim stał się istotnym elementem dyskusji metodologicznej. Wystarczy wspomnieć, iż główne hasło przyszłego XVIII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich brzmi właśnie – „powrót do źródeł”. Przy czym pojęcie to rozumiane jest jako początki (origines) i źródła (fontes). Ten podwójny sens znaczeniowy ma wymiar symboliczny. Z jednej strony odkrywa podstawowy źródłowy charakter badań historycznych, z drugiej odzwierciedla tęsknotę za „utraconą” w dobie postmodernizmu źródłową prawdą.
W tradycyjnej pozytywistycznej historiografii źródło traktowano jako rzeczywistą, istniejącą krynicę prawdy. Za Marcelim Handelsmanem mianem tym określano wszelkie ślady myśli, działania, życia ludzkiego, które zostały utrwalone i zachowane. Stanisław Kościałkowski formułował wprost, iż ślady te służą do poznania danych faktów. W modelu modernistycznym dotychczasowa statyczna analiza materiału źródłowego zastąpiona została przez podejście dynamiczne, ujawniające różnice między optyką źródła i optyką historyka. Wreszcie w ujęciu postmodernistycznym pojmowanie źródeł uległo kolejnej redefinicji. Teksty, świadectwa nie niosą w świetle nowych koncepcji informacji o prawdzie, czy rzeczywistości historycznej, ale wskazują jedynie odmienne interpretacje przeszłości, tworzone przez historyka.
W przypadku teorii dydaktycznej, a tym bardziej praktyki szkolnej dyskurs źródłoznawczy uwzględniający nowe pytania historiografii nieklasycznej pojawiał się rzadko. A pytania te jawią się jako fundamentalne. Jak utrzymać klasyczny i dominujący we wszystkich podręcznikach szkolnych podział na źródła pisane i niepisane wobec tezy, iż wszystko może być nośnikiem pamięci, iż wszystko może być źródłem. Nie bez znaczenia wydaje się być także atrakcyjna dla dydaktyki szkolnej umiejętność interpretacji i wyjaśniania sensów zawartych w „tekstach”. Wyczuwana intuicyjnie potrzeba zmiany podejścia do źródeł szkolnych, redefinicja klasycznego ujęcia, ujawnienie nowych „tekstów” kultury i nośników pamięci wymaga stopniowej transpozycji metodologii i historiografii uniwersyteckiej na warunki szkolne.
W prezentowanym tomie, trzecim już w serii Toruńskich Spotkań Dydaktycznych, podjęto próbę zestawienia, a niekiedy konfrontacji tradycyjnego i nieklasycznego podejścia do źródeł, korzystając także z doświadczeń kolegów z Litwy i Wielkiej Brytanii. Mam nadzieję, iż tom ten zapoczątkuje dyskusję nad źródłami w teorii i praktyce edukacyjnej, a płynące z niej doświadczenia znajdą znaczące miejsce podczas obrad XVIII Zjazdu Historyków i co istotniejsze znajdą odzwierciedlenie w edukacji.


dr hab. Stanisław Roszak, prof. UMK

Galeria:
   
Twój koszyk
0.00 zł
  • Bilingual geography 7 - workbook

    Cena detaliczna: 33.22 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 29.90 zł
    do koszyka
  • Bilingual geography 8 - workbook

    Cena detaliczna: 33.22 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 29.90 zł
    do koszyka
  • Dziś historia 1 - podręcznik dla klasy pierwszej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 27.44 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 24.70 zł
    do koszyka
  • Dziś historia 2 - podręcznik dla klasy drugiej szkoły branżowej I stopnia

    Cena detaliczna: 28.56 zł
    Rabat: 10%
    Nasza cena: 25.70 zł
    do koszyka
geografiahistoria
Kalendarz szkoleń
« maj 2021 »
PnWtŚrCzPtSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Copyright © SOP Oświatowiec Toruń 2021