|
Ogólnopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Historii w Toruniu jest jednostką niepubliczną prowadzącą działalność metodyczną oraz wydawniczą skierowaną do nauczycieli historii w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Jest to jedna z nielicznych tego typu jednostek w Polsce, która skupia się wyłącznie na problematyce nauczania historii a ponadto jej zasięg jest ogólnopolski.
Celem nadrzędnym OCDNH jest podejmowanie działań na rzecz doskonalenia zawodowego nauczy-cieli historii oraz współpraca z szeroko rozumianym środo-wiskiem nauczycielskim (w tym z zakładami dydaktyki historii wyższych uczelni) nad opraco-waniem najbardziej efektywnych metod nauczania historii.
Działalność metodyczna OCDNH obejmuje przede wszystkim organizację bezpłatnych warsztatów i konferencji metodycznych prowadzonych przez doświadczonych edukatorów.
Edukatorami OCDNH są przede wszystkim metodycy historii (będący w większości czynnymi nauczycielami) oraz pracownicy zakładów dydaktyki historii wyższych uczelni.
Tematyka warsztatów jest zawsze mocno związana z aktualnymi problemami, które nurtują środowisko nauczycieli historii. Poza tym spotkania te są dla uczestników doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i wątpliwości dotyczących procesu nauczania historii. Podkreślić należy, że stosownie do wymagań reformy oświaty, tematyka warsztatów i konferencji metodycznych nie ogranicza się tylko do przekazywania treści czysto historycznych. W kręgu zainteresowań OCDNH znajdują się także zagadnienia związane z problematyką edukacji europejskiej i regionalnej. Uczestnikami spotkań są nie tylko nauczyciele historii (delegowani przez dyrektora szkoły), ale również studenci historii wyższych uczelni w Polsce.
Warsztaty i konferencje metodyczne odbywają się na terenie całego kraju i kończą się wydaniem zaś-wiadczeń o ich ukończeniu. Uczestnictwo i aktywny udział w tych spotkaniach stanowią ważny czynnik rozwoju zawodowego nauczycieli historii. Potwierdzają to badania ankietowe przeprowadzone wśród nauczycieli historii, którzy wysoko oceniają poziom mery-toryczny organizowanych war-sztatów i konferencji i podkreślają praktyczną przydatność prezentowanych rozwiązań metodycznych w codziennej pracy z uczniem. Możliwość konfrontacji własnych pomysłów z opinią kolegów, wymiana informacji na temat aktualnych potrzeb i wymagań reformy oświaty niewątpliwie sprzyjają integracji środowiska historyków w Polsce. OCDNH jest swoistą platformą otwartą dla wszystkich nauczycieli historii, którzy za jego pośrednictwem mogą publikować i upowszechniać najciekawsze pomysły metodyczne i dydaktyczne.
W latach 2002–2009 w warsztatach i konferencjach metodycznych organizowanych przez OCDNH uczestniczyło ponad 5 tysięcy nauczycieli historii. W toruńskiej bazie szkoleniowej OCDNH stworzono optymalne warunki lokalowe do pracy warsztatowej. Znajdują się tu: sala konferencyjna na 55 miejsc, dwa pomieszczenia do pracy w grupach (warsztatowe) oraz zaplecze wyposażone w materiały metodyczne dla nauczycieli historii.
Ponadto OCDNH opracowuje szeroką gamę opracowań metodycznych tworzących solidną pomoc dydaktyczną w pracy nauczyciela historii. Są to przede wszystkim poradniki metodyczne, plany kierunkowe i wynikowe, źródła wiedzy historycznej, scenariusze lekcji, sprawdziany wiadomości, testy diagnozujące osiągnięcia ucznia, opracowania dotyczące aktywnych metod nauczania historii i wiele, wiele innych. Należy wspomnieć, że dorobek OCDNH obejmuje także prace traktujące o edukacji europejskiej i regionalnej.
Od początku swego istnienia OCDNH współpracuje z ważnymi środowiskami opiniotwórczymi z branży historycznej w Polsce, między innymi z:
Zapraszamy do współpracy!